Internetist ostmine on olnud kasvutrendis viimased 10 aastat. Tarbijate muutunud eelistused sunnivad ka pikemalt tegutsenud ettevõtjaid tõsiselt mõtlema, kuidas e-kaubanduse lahendusi oma igapäevasesse müügitegevusse integreerida.

Sageli kuuleme, kuidas üks või teine ettevõtja arvab, et tema valdkonnas e-kaubandust rakendada ei saa. Tegelikkuses saab sellega laiendada pea igasugust äritegevust, sõltumata valdkonnast või tegevusalast. Ilmselt ei ole kaugel ka see aeg, kus kõik edukad ärid peavad eluspüsimiseks end suuremal või vähemal määral e-kaubandusega siduma.

Soovitusi enda e-poe loomisel jagab Aldar Reinberk, Acty digistrateeg.

E-kaubanduse eelised:
  1.  e-poega alustamine ei nõua suuri investeeringuid – mõningate tehniliste teadmistega saab lihtsama e-poe üles panna ka ise;
  2.  aeg ideest teostuseni on lühike – lihtsama e-poe saab käivitada 24 tunniga, keerukamate süsteemide ülesehitamine võtab aega kuni paar kuud;
  3.  tehnoloogia on kättesaadav kõigile – tänu tarkvaralahenduste arengule ja pilveteenustele on e-kaubandusse sisenemisbarjäär üsna madal;
  4.  turupotentsiaal on tohutu – e-kaubandus ei tunne riigipiire, võid rahumeeli müüa teisele poole maakera soovi korral kasvõi oma magamistoast.

Mille poolest erineb e-kaubandus traditsioonilisest müügist?

Oma olemuselt on e-poe kaudu müük sarnane sellele, kui müüakse füüsilises poes. Tuleb tekitada potentsiaalsetes klientides huvi oma brändi ja toodete vastu, meelitada nad poodi, pakkuda neile igakülgset informatsiooni oma toodete ja teenuste kohta ning muuta ostu sooritamine klientidele nii lihtsaks ja meeldivaks, et nad külastaksid sind ka järgmine kord ning soovitaksid sedasama oma sõbralegi.

Üldreeglina jõuab huvitatud klientidest 10% sinu e-poodi ja omakorda 1-5% reaalse ostmise ehk konversioonini. Seetõttu on e-kaubanduse võtmesõnaks turundus – mida laiemat potentsiaalset ostjaskonda sa oma brändi ja tootega suudad kõnetada, seda suurem on tõenäosus edukaks müügiks.

E-kaubandust iseloomustab väga tihe konkurents ja see kasvab iga päevaga. Kliendid ei astu e-poodi niisama, vaid selle nimel on vaja tõsist tööd teha, et tekiks usaldus ja soov just sinu poest osta. Määravaks saab see, kuidas osatakse konkurentidest eristuda, teisisõnu, tähtis on oskus presenteerida, mis on sinu brändis ja toodetes-teenustes erilist.

Kuidas püsti panna päris oma e-pood?

Igasuguse e-poe loomist tuleks alati alustada eesmärgi seadmisest. See määrab ära edasise sihi, samuti on see sisendiks tehnilise lahenduse väljavalimisele. Konkurentide lehtede külastamine ja nende e-poodidega tutvumine on vägagi soovitatav. Samas ei tohiks üks ühele sisu kunagi teistelt kopeerida, vaid analüüsida, kas ja mida saaks teha veel paremini.

Planeerimisfaasis on tähtis tutvust teha ka potentsiaalsete klientide vajaduste ja ootustega, mis võivad erinevatel turgudel olla totaalselt erinevad. Sama kehtib maksesüsteemide ja tarneviiside kohta – mis on populaarne meil, ei pruugi olla kasutusel mujal.

Mõeldes sellele, kas kasutada mõnda valmis e-poe lahendust või tellida e-poe loomine sisse rätsepatööna, siis 99 protsendile ettevõtetest piisab täiesti mõnest valmisplatvormi lahendusest. Tuntuimad e-poe lahenduste pakkujad on Shoproller ja Voog Eestis, ülemaailmselt Shopify. Häid e-poode saab luua ka WordPressi Woocommerce platvormiga või siis Prestashopi või Magentoga. Neist kaks viimast on mõeldud eeskätt suuremate e-poodide jaoks.

Tehnilise teostuse poole pealt on kaks võimalust – kas ehitada e-pood üles ise või kasutada selleks arendaja abi. Valik sõltub sellest, kui keerukat poodi sul on vaja, samuti vaba aja olemasolust ja oskustest. Ise e-poodi ehitades saad kahtlemata hakkama väiksema eelarvega, samas võid teha vigu, mida koostöös arendajaga ei juhtuks. Kui sul on juba tegutsev äri, mida soovid online-i üle viia, siis pigem osta e-poe tegemine sisse professionaalilt. Alustava ettevõtjana võid esialgu katsetada ka ise.

Mida e-poe loomisel jälgida?

Kuna e-poes asju füüsiliselt katsuda ei saa, siis on seda olulisem, kuidas tooted on presenteeritud. Kindlasti ei saa üle ega ümber piltidest – need peavad olema kvaliteetsed ja andma edasi toote parimaid omadusi. Tooteomadusi peab tutvustama ka toote kõrval olev tekst. Tehnilisi omadusi ritta seada oskavad paljud, erisust loob aga see, milline on sinu brändi nägu ja lugu – kuidas toodetest ja teenustest räägitakse ja milline on sinu ettevõtte tekstiline ja pildiline keel.

Kokkuvõttes kui küsida, kas e-kaubandusärisse tasub siseneda, siis vastus on kindlasti jah. Lihtsalt e-poe tegemisel pole aga mõtet. See peab edendama ka sinu äri ja tooma reaalseid tulemusi müüginumbrites.

 

Eduka e-poe valem ei seisne ainult edevas e-poe lahenduses ja heades toodetes. See on paljudest muutujatest koosnev ahel, mis on mõjutatud nii ostjate tarbimisharjumustest, konkurentsist kui ka sinu oskustest oma tooteid turundada ja e-äri pidevate muutustega kaasas käia.

 

81 konsultanti
üle Eesti

35 000+ nõustamist

ettevõtjatele ja vabaühendustele

15 keskust

üle Eesti